KalDer 15. MAS’da konuşan Yorgancılar: “Hatalardan ders alınmalı”
Türkiye Kalite Derneği (KalDer) İzmir Şubesi tarafından 15’ncisi düzenlenen Mükemmelliği Arayış Sempozyumu’nda “Mükemmel Hatalar” başlıklı özel oturumun konuşmacısı olan Yorgancılar, mükemmelliğin sırrının sürekli kendini yenileme ve çalışmaktan geçtiğini ifade etti.
Ege Bölgesi Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar, hatalardan ders çıkarılması halinde yaşamın daha kaliteli hale geleceğini söyledi.
Ender Yorgancılar, iş ve sosyal yaşamındaki bilgi ve deneyimlerini paylaşırken, her insanın yapısı gereği hata yaptığını, önemli olanın ise bu hatalardan bir ders çıkarmak olduğunu hatırlattı ve sözlerini şöyle sürdürdü:
“Hatanın mükemmeli mi olur diye düşünmeyin. Hata insan yaşamında önemli bir olgu; onlardan aldığımız derslerle büyüyoruz. Mükemmel bir insan, ancak hatasından dersini çıkarmış, hatasını çok önemli bir çıktıya, değere dönüştürmüş, hep daha iyiyi nasıl yapacağını arayan insandır. Kendi yaptığımız hatalardan çok başkalarının hatalarından da ders almak gerekir. Hayatı ve etrafımızda olan biteni gözlemlemek, bizim de hatalarımızı azaltacaktır. O zaman karşımıza çıkacak faturanın daha az olacağını düşünüyorum. Hatalarımızdan ders çıkarırsak yaşamı daha kaliteli hale getirebiliriz” dedi.
İş dünyasına bakıldığında bazılarının hatalarını artırırken, bazılarının hatalarını azaltarak yoluna devam ettiğini belirten Yorgancılar, profesyonel iş hayatının acımasız olduğunu, hatalarını alışkanlığa dönüştüren insanla hiçbir yöneticinin devam etmek istemediğini söyledi.
Hep daha iyiye
EBSO Yönetim Kurulu Başkanı Yorgancılar, bir işyerindeki hatanın insandan mı, yoksa sistemden mi kaynaklandığının araştırılması gereğine dikkat çekerken, Samuel Smiles’in “Unutmayalım ki; hata yapmayan, hiçbir şey keşfedemez” ve Winston Churchill’in “Her adam hata yapar, ama sadece akıllı bir adam bunlardan öğrenir” sözlerini örnek gösterdi. Ender Yorgancılar şöyle konuştu:
“Şirketlerin sürdürülebilirliği açısından da kalitenin öneminin farkındayız. Doğru insan ve doğru ekiple yola çıkmak lazım. Ekibin birbiriyle paylaşım içinde olması da önemli. Kendimizden daha akıllı insanları ekibimize kattığımızda, sorumluluğu paylaştırdığımızda sistemin de sağlıklı işleyeceği inancındayım. Yeni neslin kendini iyi geliştirmesi ve hata yapmaması gerekiyor. Çünkü her yıl 800 bin öğrenci, üniversitelerden mezun oluyor. Türkiye'de bu kadar istihdamı karşılayacak bir yapı maalesef bulunmuyor. Bu nedenle gençler az hata yapan bir sistem içinde olmalı. Gençlerimizden şunu rica ediyorum. Özellikle iş bulma hususunda rekabet çok fazla. Ancak, iş bulunduğunda da o işi hakkıyla yapma hususunda gereken gayretin gösterilmesidir. Biz işverenler, o gayreti gördüğümüzde, yapılan hatalara gözümüzü kaparız. Ta ki ders alınmadığını ve aynı hataların sürekli tekrarlandığını görene kadar… Çünkü yapılan hatalar, diğer organizasyonların işlerini de olumsuz etkilemekte bu da sistemin tümüne yansımaktadır. Daha iyisini yapmak için, hataların üzerine gidilmesi gerektiğini düşünüyorum.”
Akıl teri devri
Mükemmel hatalar konusunda bilim adamlarının tecrübelerinden de örnekler gösteren Yorgancılar, “Düşününüz ki, 2 bin deney yapan ve vazgeçmeyen her hatasından sonra farklı bir uygulama yapan bir bilim adamı olmasaydı, biz ampulle tanışabilir miydik? Edison, ‘Dehanın yüzde 99’u ter, yüzde 1’i ilhamdır’ diyor. Teknoloji, insan hatasını ve emeğini her geçen gün en aza indirgemek için çok hızlı gelişmekte. Ancak insan aklına, dünden daha çok ihtiyaç duymaktayız. Hatayı mükemmele çevirecek olan da, insanın aklını nasıl kullandığıdır.
2 bin deney yapan biri için dökülen terin anlamı kuşkusuz çok büyük ama devir artık alın teri değil akıl teri devridir” diye konuştu.
EBSO’nun mükemmel hatası
Ege Bölgesi Sanayi Odası’nın kalite yolculuğundan da örnekler veren Ender Yorgancılar, kurumun ve üyelerinin standartlarını yükseltmeyi, üyelerine verdiği hizmetin niteliğini arttırmayı ve bunun sürdürülebilirliğini sağlamayı hedefleyip bu yönde sistemin sağlanması hususunda ciddi mesai harcadığını anlattı. EBSO’nun Avrupa’daki Odaların verdiği 5 yıldızlı hizmeti sağladığı anlamına gelen Akredite Odalar arasında ilk sırada yerini alıp her denetimde de A düzeyindeki en yüksek notla başarısını teyit ettiğini vurgulayan Yorgancılar, hizmetlerini sürekli iyileştirme anlayışının geçen yıl KalDer’in Ege Bölgesi Kalite Başarı Ödülü’nü kazandırdığını söyledi.
EBSO Yönetim Kurulu Başkanı Yorgancılar, 2012’de Ege Bölgesi Mükemmellik Ödülü’nü kazanmayı çok istediklerini belirtirken, “Sonuçta, bir alt kategori olan başarı ödülünü aldığımızda, mükemmel bir hata yaptığımızı fark ettik. Doğru yoldaydık, personelimiz de yönetimimiz de çalışmalara sahip çıkmıştı. Ancak eksiklerimiz, yanlışlarımız çoktu. Ve pes etmedik, yine aday olduk. Hatalarımızı önümüze koyduk, yönetim olarak bizler de, her türlü desteği personelimize sağladık ve bugüne geldik” dedi.